Co rusz gdzieś słychać, albo o cudownych właściwościach wielu produktów, albo o odkryciu, które stawia pod znakiem zapytania dotychczasowe tezy. Tym razem obalamy mit na temat tego, że kawa odwadnia.

Czy kawa odwadnia? Wbrew powszechnemu przekonaniu, poranna kawa, napój bez którego wielu z nas nie wyobraża sobie początku dnia nie wpływa na gospodarkę wodną w naszym organizmie jak przypuszczano. Aby dowieść słuszność tej tezy, przetestowano ten fakt na grupie 50 mężczyzn, którzy pili po 4 kubki kawy każdego dnia. Dla porównania zbadano stan nawodnienia grupy pijących po 4 szklanki wody na dzień. Jak się ostatecznie okazało – nie wykazano żadnej różnicy!

Jedynym problemem związanym ze spożyciem kawy jest nadmierne spożycie kofeiny, której dawkę 400 mg łatwo można przekroczyć wypijając więcej niż 4 filiżanki parzonej kawy dziennie. Pamiętać jednak należy, iż kofeina nie występuje jedynie w kawie! Znajduje się w napojach energetycznych, zielonej herbacie, lekach przeciwbólowych a nawet deserach jak lody. Już 600 mg kofeiny to dawka szkodliwa.

Przedawkowanie kofeiny może być bardzo niebezpieczne, a w nadmiarze wywołuje nadmierne pobudzenie, bóle głowy, bezsenność, leki, kołatanie serca czy próchnicę zębów.