Gdy zaczyna robić się ciepło i nie mamy już ochoty stać przy garach w kuchni, może to oznaczać tylko jedno – sezon grillowy czas zacząć! Zanim jednak wyruszymy na łono natury, warto rozważyć zagrożenia płynące z pichcenia na grillu. Gotowanie mięsa w wysokiej temperaturze – jak grillowanie, pieczenie czy smażenie, powoduje reakcje chemiczne, które często uwalniają szkodliwe dla nas toksyny. Zanim jednak przejdziesz na surową dietę ze strachu przed trującymi związkami, zobacz jak sprawić by grillowanie było bezpieczne.

Wrzucenie kiełbaski na grilla może wywołać poważne reakcje chemiczne. Niestety największym problemem jest fakt, iż wiele związków chemicznych uwalnianych podczas grillowania powiązane jest z ryzykiem raka. Przeprowadzone na 3000 kobiet badanie wykazało, iż spożywanie dużych ilości mięsa z grilla powiększyło ryzyko wystąpienia nowotworów piersi nawet o 47%. Co tak właściwie wytwarza się podczas grillowania?

AGE – tłuszcze plus białka w połączeniu z ciepłem, mogą reagować tworząc pomiędzy sobą rozmaite reakcje chemiczne w mięsie, zwane końcowym produktem zaawansowanej glikacji lub AGE. Toksyny te zaburzają równowagę przeciwutleniaczy, tworząc stany zapalne, zwiększając tym samym ryzyko cukrzycy czy chorób sercowo – naczyniowych.

Czy grillowanie jest szkodliwe dla zdrowia? 1PAH – wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zwane PAH, to grupa ponad 100 różnych substancji chemicznych znajdujących się w dymie emitowanego z gotowania mięsa na grillu węglowym. PAH są klasyfikowane jak substancje rakotwórcze i powiązano je ze zwiększonym ryzykiem zachorowań na nowotwory pęcherza moczowego i płuc.

HCA – niebezpieczne środki chemiczne aminy heterocykliczne są substancjami rakotwórczymi produkowanymi gdy mięso mięśniowe – wołowina, wieprzowina, kurczak, ryby – wypala się na grillu. Tworzą się one wówczas, gdy aminokwasy i kreatyny reagują z temperaturą powyżej 300 stopni C. Wykazano powiązanie tych toksyn ze zwiększoną zachorowalnością na nowotwory gruczołu krokowego, trzustki, okrężnicy czy odbytnicy.

Plan działania!

W przeciwieństwie do mięs – warzywa, nie tworzą substancji rakotwórczych podczas grillowania w wysokich temperaturach. Ale nie oznacza to, że należy zostać grillowym wegetarianinem albo też całkowicie z niego zrezygnować.

Spróbuj wykorzystać kilka sposobów, które pozwolą gotować na grillu przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa.

Tradycyjne metody grillowania barbecue są bezpieczniejsze, ponieważ wymagają dłuższego czasu obróbki termicznej, która to jest łagodniejsza za sprawą wykorzystania ciepła pośredniego.

Marynowanie jest kluczem do sukcesu. Odkryto, iż dobrze zamarynowane mięsa zmniejszają znacząco uwalnianie się rakotwórczych związków w powietrzu. Warto zatem każde mięso, które chcemy przyrządzić na grillu porządnie wcześniej zamarynować, a tak przygotowany posiłek będzie znacznie zdrowszy.

Obróbka wstępna mięsa przed grillowaniem – podgrzewając mięso w mikrofalówce przez 2 minuty przed wrzuceniem na grilla sprawi, że proces gotowania zostanie wcześniej rozpoczęty, a to skutkować będzie krótszym czasem grillowania.

Wybieraj chude porcje mięsa, gdyż kapiący na otwarty ogień tłuszcz może rozprzestrzeniać nieprzyjemne opary substancji chemicznych na przyrządzaną potrawę. Jeżeli przyrządzasz kurczaka – zdejmuj tłusta skórę, wycinaj tłuste kąski z żeberek, karczków itp. mięs, kiełbasy staraj się wybierać jak najmniej tłuste. Przypalone, często zwęglone części mięsa usuwaj koniecznie, gdyż są one przesiąknięte chemikaliami rakotwórczymi! Grillując mięso na mniejszym ogniu, powoli unikniesz zwęglenia, zatem nie spiesz się!

Mierz temperaturę. Jeżeli chcesz zapobiec grillowaniu w nazbyt wysokiej temperaturze korzystaj z termometru. Steki powinny piec się w temperaturze ok. 63 stopni C, hamburgery w 70 stopniach C, a kurczak w 73. Do pomiaru, termometr należy umieścić w najgrubszej części mięsa, pomijając kości, tłuszcz i chrząstki.

Czyszczenie grilla jest kwestią bezdyskusyjną! Po każdorazowym grillowaniu należy doprowadzić grill do czystości, usuwając resztki tłuszczu, kawałków produktów czy spalenizny. Wystarczy porządna szczotka druciana!

Dodaj mięsu kolorów i grilluj je z warzywami! Kilka różyczek brokuła dodanych do porcji kurczaka doda naszemu daniu z grilla wielu cennych składników odżywczych, a dodatkowo pozwoli zwalczyć niebezpieczne chemikalia grillowe. Przeciwzapalne izotiocyjaniany zawarte w warzywach, zmieniają sposób w jaki nasz organizm rozkłada związki chemiczne, dlatego nasz posiłek będzie mniej szkodliwy.

Jedz mięso wypieczone. O ile przypalone mięso jest szkodliwe, równie źle jest jeść to surowe i niedopieczone. Pilnując temperatury podczas grillowania możesz być spokojny, że Twoje danie będzie idealne.

Nie tylko mięso jest doskonałe na grilla! Wśród popisowych dań grillowych nie musi królować jedynie mięso. Jest mnóstwo smacznych dań na bazie warzyw, które pobudzą kubki smakowe nawet największych mięsożerców.

 

Smacznego i zdrowego grillowania!