Wielu z nas nawet nie zastanawia się ile cukru dziennie spożywamy. Cukry wymieniane w produktach spożywczych obejmują cały wachlarz rozmaitych cukrów. 

Naturalne źródła cukru to przykładowo fruktoza lub laktoza, które występują naturalnie w owocach czy mleku. Z drugiej strony mamy cukry dodawane do produktów spożywczych podczas procesu produkcji czy obróbki, przygotowując posiłki już w domu czy przy stole już podczas jedzenia. Zalecana dzienna porcja cukru, to 6-8 łyżeczek, a bywa że zjadamy go nawet 25 i więcej!

Dodatki cukru występują pod rozmaitymi nazwami, a cukier dodawany jest niemalże wszędzie. Zaczynając od ketchupu, produkty zbożowe po wszelakie napoje. Często czytając etykiety nie potrafimy odszyfrować czy dany produkt zawiera cukier, gdyż słodziki i im podobne substancje mają często nic nie mówiące nazwy. Warto zatem nieco oczytać się w tych substancjach, aby móc bardziej świadomie dobierać produkty.

 

Najczęściej stosowane składniki słodzące to np. te z końcówką „oza” jak maltoza, dekstroza, sacharoza, fruktoza, laktoza, ale również melasa, syrop kukurydziany, syrop trzcinowy, cukier surowy, syrop i koncentraty owocowe itp. 

W czym najczęściej pochłaniamy cukry?

Jak wykazują badania najczęściej cukier w naszej diecie dostarczamy jedząc słodycze, ciastka, napoje owocowe, napoje bezalkoholowe, desery mleczne, lody, słodkie jogurty oraz zbożowe. Najbardziej zdradliwe są napoje, które często nazywane są wręcz „płynnym cukrem”, puszka napoju może zawierać ponad 8 łyżek cukru! Dawkę można zatem przekroczyć wypijając raptem 330 ml napój! Podobnie bywa z produktami zbożowymi, które z dużej mierze zawierają nawet do 50% ! zawartości np. płatki śniadaniowe.

Słodkie napoje, są nie tylko super słodkie, ale przyspieszają starzenie! Zwiększone ryzyko chorób układu krążenia czy cukrzycy to tylko przykłady chorób jakie wywołuje nadmierne spożywanie słodzonych napojów. Jeżeli nie chcesz postarzać swoich komórek i być zdrowszym – ogranicz cukry.