Styl życia i zdrowe odżywianie to prosta droga do tego by mieć serce jak dzwon. Ponieważ choroby serca, zawały i związane z nimi schorzenia są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów, dlatego warto zadbać o ten cenny organ na codzień. Proste wybory jak jabłko zamiast porcji smażonych frytek czy łosoś zamiast tłustej goloneczki mogą sprawić, iż utrzymamy zdrowie i doskonałą formę na długo.

Oto produkty szczególnie polecane w diecie dla serca:

Produkty pełnoziarniste

Pełne ziarna to zdrowe serce. Płatki owsiane, brązowy ryż, kwiona, pełnoziarniste makarony, chleby to cenny błonnik. Przeciwutleniacze, fitosterole to kolejne składniki produktów pełnoziarnistych uznane za dobroczynne dla serca. Zadbaj by co najmniej połowa z produktów zbożowych w Twojej diecie pochodziła z pełnych ziaren, a Twoje serce zyska na tym niezwykle.

Pomidory

Nie od dziś wiadomo, iż pomidory za sprawą bogactwa witaminy C, potasu, witaminy A czy błonnika są super zdrowe. Zawierają także likopen, który dzielnie wspomaga obniżanie złego cholesterolu, pomaga zachować drożność naczyń krwionośnych – zmniejszając tym samym ryzyko chorób serca. Aby zyskać go jak najwięcej rozkoszuj się potrawami z gotowanych pomidorów jak gulasze, zupy, sosy…

Sardynki

Tłuste ryby jak sardynki czy łosoś to bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3. Badania wykazały, iż jedzenie co najmniej dwóch porcji ryb tygodniowo może zmniejszać ryzyko chorób serca aż o 30%. Sardynki są doskonałe również z racji na niewielkie gabaryty czy ograniczoną ilość substancji szkodliwych jak rtęć. Mała porcja sardynek w oliwie zawiera ok. 120 kcal, ale bogata jest w białko, wapń oraz witaminę D.

Jagody i Truskawki

Małe a wielkie! Antocyjany – przeciwutleniacze zawarte min. w tych smakowitych owocach pomagają naszym naczyniom krwionośnym utrzymać odpowiedni przepływ, a także zmniejszają ciśnienie krwi. Szklanka jagód dziennie, jak wykazują badania, pozwala obniżyć ciśnienie krwi oraz sztywność tętnic u kobiet po menopauzie, u których ryzyko chorób serca jest podwyższone. Są doskonałą przekąską, dostępne są cały rok (także w postaci mrożonej) a za sprawą witaminy C czy błonnika przy raptem 50- 60 kcal w porcji wielkości szklanki, grzech ich nie zajadać!

Zdrowe tłuszcze

Oleje są niezwykle wazne w zdrowej diecie dla serca. Wśród nich warto zwrócić uwagę na olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej z orzeszków ziemnych, olej sezamowy czy inne oleje roślinne. Bogate w tłuszcze nienasycone, pomagają regulować poziomy cholesterolu, a doskonale sprawdzają się przy pieczeniu, grillowaniu, do pieczywa czy sałat.

Orzechy

Witaminy, minerały błonnik  zdrowe tłuszcze – to kwintesencja orzechów. Jedząc orzechy jak orzechy włoskie, migdały pistacje czy orzechy nerkowca, zmniejszamy ryzyko chorób serca, jak wykazują najnowsze badania. Spożywając te smakołyki dwa i więcej razy w tygodniu pomagamy naszym tętnicom w prawidłowym funkcjonowaniu. Nie trzeba jeść ich bardzo dużo, wystarczy porcja wielkości garści, a korzyści jakie niosą będą optymalne.

Fasola

Błonnik roślinny w tym rozpuszczalny, minerały i przeciwutleniacze to kompozycja idealna aby mieć serce jak dzwon. Nie trzeba jeść jej dużo, aby zyskać jak najwięcej. Wybór roślin strączkowych jest ogromny, dlatego każdy znajdzie ulubiony dla siebie. Można je również przyrządzać na wiele sposobów, co czyni je nie tylko zdrowym, ale smakowitym i sycącym posiłkiem.