Ciąża to nie choroba jak wielu powtarza, ale niewątpliwie jest to niezwykły stan szczególnej troski o zdrowie dziecka i mamy – jest podniecający, ale także meczący. Dobrze zatem w tym wyjątkowym czasie unikać stresów i pośpiechu, odpoczywać gdy odczuwamy potrzebę, ale także zapisać się na kurs gimnastyki czy do szkoły rodzenia, by aktywniej spędzić czas.

Najważniejszym jednak z elementów jest zdrowe odżywianie, które wpływa korzystnie na rozwój maluszka i zdrowie przyszłej mamy. Naturalnym procesem jest odkładanie sie tłuszczyku na udach i brzuchu, budują się w ten sposób rezerwy energetyczne dla zabezpieczenia maluszka, a w późniejszym okresie z zapasu tego tworzone jest niezwykle wartościowe mleko matki. Ważne by jeść niedużo, ale zdrowo, zawsze gdy mamy apetyt.

Jedzenie za dwoje to niekoniecznie to czego potrzebuje ciężarna kobieta – ważne by nie chodzić głodnym. Zapotrzebowanie energetyczne w zależności od kobiety jest różne, ale od 13 tygodnia ciąży średnio zwiększać się może o 200-250 kcal. Najlepsze są małe ale stosunkowo częste posiłki, bogate w węglowodany, składające się z pieczywa pełnoziarnistego i innych produktów zbożowych, klusek lub ziemniaków.

Dobrze jest zrezygnować z batoników, musli, herbatników czy czekolady – nie sycą, zawierają dużo tłuszczu i mało składników mineralnych i witamin, a nagromadzone w ten sposób kilogramy, będą trudne do zrzucenia po ciąży. Warto także unikać surowych jaj, mięsa i produktów z surowego mleka, gdyż ich spożywanie zagraża chorobami bakteryjnymi dziecka, bądź zakażeniem salmonellą czy EHEC. Niezwykle istotne jest natomiast dostarczanie kwasu foliowego i jodu.

Przyszła mama powinna zjadać dużo warzyw, owoców, ziemniaków, produktów pełnoziarnistych, mlecznych, ryb, drobiu i mięsa, 2-3 jaj tygodniowo czy pełnowartościowych olei. Nie należy także zapominać o ruchu na świeżym powietrzu i odpoczynku.