Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, a na naszych stołach po raz kolejny zagości obfitość potraw i smakołyków. Popularnym, tradycyjnym przysmakiem w większości polskich domów jest zapewne jajko z chrzanem. Niestety, często o tym cennym dodatku zapominamy, a niesłusznie! Oto dlaczego warto jeść chrzan nie tylko od święta! 

Chrzan należy do roślin kapustowatych, a swój charakterystyczny smak i aromat zawdzięcza izotiocyjanowi allilu, który to ma działanie zbawienne na układ trawienia wspomagając przemianę materii, czy odblokowuje górne drogi oddechowe przy infekcji. Z kolei kempferol również zawarty w chrzanie unieszkodliwia czynniki rakotwórcze.

Chrzan posiada najwięcej (po czosnku i cebuli) fitoncydów, czyli naturalnych substancji niszczących bakterie.

Związki zawarte w tej roślinie są również skutecznym sposobem na walkę z grzybami i wirusami. Zarówno korzeń, jak i liście zawierają duże ilości kwasu askorbinowego, witamin z grupy B, karotenu oraz soli mineralnych.

Chrzan w kuchni jest idealnym dodatkiem do sosów sałatkowych, dipów warzywnych, past, jako dodatek do ryb, wołowiny i kurczaka, czy sałatki ziemniaczanej. Tym bardziej zatem warto o nim pamiętać nie tylko na wielkanocnym stole.