Chleb pszenny, mieszany, razowy, żytni, orkiszowy… Można dostać oczopląsu przeglądając ofertę piekarń i półki sklepowe. Na co się zdecydować i co jest dla nas najzdrowsze zależy od kilku czynników na które warto zwrócić uwagę.

Pieczywo pszenne jest znacznie mniej wartościowe i bardziej tuczące, niemniej lekkostrawne. Dlatego też zaleca się go osobom z problemami trawiennymi, czy rekonwalescentom. Z kolei pieczywo mieszane najczęściej pszenno – żytnie wzbogacone w błonnik, zawiera magnez, jest najlepsze dla seniorów i dzieci.

Chleby razowe i graham są chlebami dietetycznymi, gdyż zawierają mnóstwo błonnika i pomagają zachować szczupłą sylwetkę. Coraz popularniejsze chleby na zakwasie zawierają kwas mlekowy który to zapobiega zaparciom i ułatwia trawienie, ma także działanie przeciwnowotworowe. Chleb orkiszowy jest lekki, podobnie jak pszenny, a jednocześnie bogaty w błonnik i białko.

Pod względem wartości zdrowotnych najbogatsze są razowe czy żytnie z grubego przemiału wzbogacone ziarnami słonecznika bądź dyni. Można jednak znaleźć złoty środek poprzez wprowadzanie do swojej diety różnych rodzajów chleba, zwracając uwagę na jego dobrą jakość – prosty skład, bez ulepszaczy, najlepiej z krótkim terminem ważności (wówczas unikamy nadmiaru konserwantów).