Jeżeli trenujesz sporty wytrzymałościowe, kochasz podnosić sobie poprzeczkę i chcesz być coraz lepszy w tym co robisz – Jedz buraki! Sportowcy którzy znają ten sekret osiągają znacznie lepsze wyniki od konkurencji zajadając te smaczne warzywa i pijąc sok. Prosty sposób, aby zwiększyć swoją wytrzymałość!

Badania jednoznacznie wykazały iż warzywa korzeniowe obfite są w azotany, które pomagają poprawiać przepływ krwi i tlenu do mięśni, a to z kolei wspomaga wzrost wydajności i wytrzymałości. Naukowcy z Uniwersytetu Easter dowiedli, iż te same skutki w poprawie wydajności mogą działać na nasz mózg. Dostarczanie do mózgu dużych ilości tlenu pozwala mu reagować szybciej, podejmować sprawniej i lepsze decyzje, co przekłada się również np. na korzystniejsze rozegranie meczu koszykówki.

W testach udział wzięło 16 sportowców płci męskiej. Podzielono ich na dwie grupy z których każda miała wykonać identycznej intensywności 2 rundy na rowerkach stacjonarnych. Pierwsza grupa piła bogaty w azotany sok z buraków przez siedem dni, a na 2,5 godziny przed treningiem wypijała dodatkową porcję soku. Grupa druga piła soki ale w formie placebo (bez azotanów). Testy przebiegały na zasadzie sprintu czynnego i biernego, zmieniano stale obciążenie, a podczas wysiłku przeprowadzano na ochotnikach dodatkowe badania celem oceny czasu reakcji, precyzji czy zmęczenia.

Ochotnicy z grupy pijącej sok z buraków byli wytrzymalsi o 3,5 %, wzrosła ich wydajność umysłowa. Uczestnicy Ci wykonywali zadania szybciej, a ich decyzyjność również była przyspieszona.

Jak działa sok z buraków?

Wraz ze wzrostem intensywności i czasu trwania wysiłku, mogą cierpieć na tym nasze funkcje poznawcze. Bogactwo azotanów zawarte w burakach może zrównoważyć niedobory tlenu wywołane wysiłkiem, w szczególności obszary mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji.

W badaniu wykorzystano sok, jednak całe buraki dają ten sam efekt. Sok jest łatwiejszy w absorpcji, gdyż daje maksymalne doładowanie w jednej porcji.

Dieta bogata w azotany nie jest jedynie sposobem na podniesienie wydajności. Jedząc buraki, sałaty, szpinak, inne warzywa liściaste wspomagamy także układ sercowo-naczyniowy, obniżamy ciśnienie krwi, wspomagamy gospodarkę tlenową i wiele innych.

Jeżeli nie przepadasz za burakami oto kilka smakowitych pomysłów jak się do nich przekonać:

   smoothie z soku buraków, ananasa, soku cytryny z lodem – orzeźwienie na upalny dzień

   pyszne brownie z buraków

   chipsy buraczane

   zupa krem z buraczków

   a może plastry buraka z grilla do kiełbaski?