Kochasz jeść.. Nie tylko Ty, ale jak tu odmówić sobie pysznej ogromnej porcji musli z owocami na śniadanie lub podwójnego kawałka mięsa na obiad.. Jesz zdrowo, uprawiasz sporty, jesteś chodzącą ruchliwością, ale co zrobić gdy nie możesz się powstrzymać przed zjedzeniem porcji, która już patrząc z Twojej własnej perspektywy wydaje Ci się przekraczająca Twoje potrzeby?

 

Oto kilka sposobów jak pokonać głodomora i zmniejszyć wielkość pochłanianych posiłków:

  • Intensywny aromat – wiadomą rzeczą jest, że zapach jedzenia pobudza nasz apetyt, bo kto przejdzie obojętnie obok budzącego ślinotok zapachu piekarni?… Niewielu… Ale jak odkryto, im intensywniejszy zapach, tym ryzyko zjedzenia za dużo mniejsze… Przeprowadzono testy pobudzając intensywnie zapachem wanilii osoby jedzące krem waniliowy, okazało się że te z osób, które odczuły aromat mocniej zjadły mniej – według badaczy była to reakcja podświadomości, która wywołała odczucie nadmiernej słodkości, tłustości i kaloryczności deseru co w efekcie wpłynęło na zjedzenie mniejszych porcji.
  • Konsystencja – czy nie jest czasami tak, że np. zupa krem, jogurt czy koktajl owocowy syci szybciej niż krakersy, precelki czy wafle ryżowe? Te pierwsze odbieramy jako bardziej sycące, zatem zjadamy ich mniej, te drugie jako lekkie potrafimy wchłonąć w dużych ilościach.. Uważajmy! Lepiej zjeść dobrej jakości kromkę chleba pełnoziarnistego, niż kilka wafli ryżowych.
  • Postaw na odpowiedni talerz! – ciemniejsze np.niebieskie, czarne czy oliwkowe zmniejszają apetyt, w przeciwieństwie do białej porcelanowej zastawy. Warto także wybrać mniejszy rozmiar, wówczas optycznie porcja wyglądać będzie na większą i tym samym zjemy mniej.
  • Mniejsze kawałki – tak jak małe dzieci wolą skarbonkę groszówek od banknotu (do czasu rozróżnienia ich wartości ;)) tak też nasz umysł podchodzi do spożywania posiłków. Badania jednoznacznie stwierdziły że ta sama porcja np. ciasta pokrojona na kilka kawałków sprawia, że czujemy jakbyśmy zjedli więcej. Może warto przetestować ten sposób na sobie i zjeść podzielony na mniejsze kęsy posiłek, delektując się każdym przez chwilę?