Organizm człowieka wraz z wiekiem zmienia się i potrzebuje wszelakich składników odżywczych w większej lub mniejszej ilości. Zmienia się zapotrzebowanie kaloryczne, przemiana materii a wydolność naszego organizmu spada. To co jedliśmy bezkarnie mając 20 lat, po 30-tce może spowodować oponkę na brzuchu a po 50-tce nadwagę! Ważne jest zatem aby dietę, także tę odchudzającą dostosować do wieku i ryzyka chorób na jakie jesteśmy narażeni w danych okresie życia. Dieta zgodna z wiekiem. 

Mężczyźni na ogół mają lepszą przemianę materii, a zmiany w tej kwestii następują stopniowo… Kobiety niestety z reguły mają większe trudności z metabolizmem, który np. w okresie menopauzy jest bardzo spowolniony. Ważna staje się zatem dobrze skomponowana dieta zgodna z wiekiem…

Nastolatkowie potrzebują dużo białka, gdyż potrzebują go rozwijające się mięśnie , z kolei osoby starsze potrzebują wielu witamin i minerałów, które pomagają regulować wszystkie procesy w organizmie. Jedno jest jednak niezmienne bez względu na wiek – regularne posiłki w równych odstępach czasu są najzdrowszym sposobem na utrzymanie stałej wagi i dobrego samopoczucia.

25-39 lat

Dzienne zapotrzebowanie dla kobiety o prawidłowej masie ciała wynosi 2000-2500 kcal, przy umiarkowanej aktywności fizycznej. Dla schudnięcia wystarczy obniżyć kaloryczność dziennego menu do 1500-1800 kcal. Jest to całkiem sporo, a można jeść produkty ze wszystkich grup. W zasadzie obniżenie kaloryczności może polegać na zamianie tłustszych pokarmów na wersje chudsze np. ser tłusty na chudy. Ważne jest także ograniczenie słodyczy, białego pieczywa czy makaronów. Przy takich lekkich zmianach, wprowadzając ćwiczenia można skutecznie schudnąć, a dodatkowo wzmocnić organizm wprowadzając do diety duże ilości warzyw, zarówno gotowanych jak i surowych czy kiszonych. Doskonale uzupełnią zapasy składników mineralnych małe porcje orzechów i pestek. Owoce wystarczą w ilości 2 sztuk dziennie.

40-55 lat

Ilość kalorii dziennego zapotrzebowania po 40-tce zmniejsza się do 1700 kcal, chyba że prowadzimy wyjątkowo aktywny tryb życia to waha się między 2000-2500 kcal. Chcąc schudnąć należy obniżyć dzienne spożycie kalorii do 1200-1500 kcal, przy jednoczesnym wprowadzeniu do diety produktów przyspieszających przemianę materii. Doskonale sprawdzają się w tym wieku produkty białkowe jak nabiał, mięso drobiowe czy ryby, a także rośliny strączkowe i ich przetwory np. tofu. Mimo swojej kaloryczności są to produkty wyjątkowo korzystne dla naszego układu pokarmowego i skutecznie wspomagają układ pokarmowy, a dodatkowo łagodzą skutki zmian hormonalnych, które stopniowo zaczynają dokonywa zmian w naszym organizmie. Doskonale jest wzbogacić dietę także w tłuszcze nienasycone jak oleje roślinne oraz szereg antyutleniaczy, które odnajdziemy w ciemnych warzywach i owocach. Konieczny jest także ruch i to jak najwięcej! Aerobik, pływanie, jazda na rowerze czy codzienny energiczny marsz dodadzą wigoru i sił.

55+

W tym wieku odchudzanie nie jest już taką prostą sprawą, a dieta zgodna z wiekiem staje się najlepszym rozwiązaniem. Minimalnie można obniżyć kaloryczność posiłków do 1200 kcal dziennie. Trzeba pamiętać o tym, iż wchłanialność wapnia zmniejsza się nawet do 4 razy, stąd osłabione kości i gwałtowne zwiększenie się ryzyka osteoporozy. Konieczne jest zatem spożywanie dużych ilości nabiału nawet 2-3 porcje dziennie. Najlepiej sprawią się jogurty, kefiry które dodatkowo są bogate w białka i pożyteczne bakterie regulujące pracę układu trawiennego. Dla osób cierpiących na zaparcia, ulgę przyniosą warzywa bogate w błonnik i dodatek dużych ilości ziół. Oczywiście nie można zapominać o ruchu – pływanie, rower, rozciąganie czy pilates lub spacery, które to aktywności są przyjemne i niezwykle pożyteczne.