Magnez, często nazywany jednym z najcenniejszych biopierwiastków, pełni szereg ważnych funkcji w naszym organizmie. Z tego powodu jego niedobór może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie, wygląd, formę i samopoczucie.

Zachowując właściwy poziom magnezu, wspomagamy prawidłową pracę organizmu, w tym serca, stabilizujemy układ nerwowy i pokarmowy, wzmacniamy mechanizmy obronne, zapobiegamy miażdżycy, a nawet spowalniamy proces starzenia się. Magnez jest też jednym z najważniejszych materiałów budulcowych włosów, skóry i paznokci.

 

Czynniki wpływające na niedobór magnezu

Magnez należy do pierwiastków, które cechuje słaba przyswajalność z pożywienia. Ponadto jest on szybko eliminowany z organizmu, przez co łatwo o powstawanie ewentualnych niedoborów. Do obniżenia poziomu magnezu przyczyniają się główne niewłaściwa dieta, używki, silny stres, choroby oraz przyjmowanie leków.

Wśród najczęściej popełnianych błędów wymienia się prowadzenie głodówek oraz stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających, picie zbyt dużych ilości kawy i herbaty, a także nadużywanie alkoholu. Niedobór magnezu w organizmie bywa również wynikiem nadmiernego stresu i wielu chorób takich jak nerwica, depresja i cukrzyca.

Do obniżenia poziomu magnezu nierzadko dochodzi także u osób, które regularnie uprawiają sport. Podczas wzmożonego wysiłku fizycznego wraz z potem tracimy między innymi elektrolity, w tym sodu, potasu i magnezu. Jeśli w trakcie treningu zapominamy o uzupełnianiu płynów, może dojść do bardzo groźnego dla zdrowia odwodnienia.

 

Po czym rozpoznać niedobór magnezu?

Niedobór magnezu w organizmie daje wiele symptomów, do których należą przede wszystkim drżenie powiek, skurcze łydek, drażliwość, nerwowość, zaburzenia rytmu serca, migrenowe bóle głowy, uczucia ciągłego zmęczenia oraz kłopoty ze snem.

Chcąc zadbać o odpowiedni poziom magnezu, oprócz zniwelowania źródła problemu, warto sięgnąć też po specjalne preparaty uzupełniające niedobory, np. zawierające magnez i wit. B6. Niektóre produkty dostępne są zarówno w formie suplementu, jak i leku.

 

Suplement diety czy lek?

Zdecydowana większość dostępnych na rynku preparatów magnezowych to suplementy diety, których zadaniem jest uzupełnianie brakujących w organizmie składników. Będą one przeznaczone dla osób zdrowych, które głównie ze względu na styl życia i złe nawyki są szczególnie narażone na powstawanie niedoborów magnezu.

Z kolei produkty lecznicze, zwykle dostępne bez recepty, będą rekomendowane osobom, które zaczęły odczuwać objawy obniżenia poziomu magnezu. Za niepokojące należy uznać między innymi drżenie powiek, drażliwość, nagłe skurcze mięśni i kołatanie serca.

 

Jak dodatkowo uzupełniać magnez?

Pamiętajmy jednak, że uzupełnianie niedoborów magnezu nie może ograniczać się tylko do przyjmowania leków i suplementów diety. Mimo że magnez jest słabo przyswajalny z pożywienia, nie powinno go zabraknąć w codziennym jadłospisie. Chcąc utrzymywać magnez na prawidłowym poziomie, na naszych talerzach zróbmy miejsce na orzechy, nasiona, kasze, suszone owoce, kakao, gorzką czekoladę, otręby oraz świeże warzywa.