Wszystkie są znane z tego, że są zdrowe, ale co tak naprawdę kryją w sobie? Otóż na nasze zdrowie wpływają ogromne ilości fito substancji oraz błonnika w nich zawarte. Mogą chronić przed nowotworami, chorobą wieńcową czy zaparciami. Ten wachlarz warzyw należy do roślin czosnkowatych.

Błonnik zawarty w cebuli i innych występuje w formie rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej, pomagając w walce z problemami układu pokarmowego, hemoroidami, wysokim stężeniem cholesterolu, a na zapobieganiu otyłości skończywszy. Szalotki zawierają ponadto fruktooligosacharydy – nie ulegające trawieniu węglowodany, które sprzyjają rozwojowi pożytecznych bakterii w jelicie grubym. Pory z kolei bogate są w kempferol – związek pomagający w walce z nowotworami.

Czerwona cebula dzięki bogactwu kwercetyny hamuje rozwój raka piersi, krwi,  skóry czy płuc oraz przeciwdziała chorobie nowotworowej. Kwercetyna z czerwonej cebuli jest ponadto formą  najlepiej przyswajalną przez nasz organizm spośród innych pokarmów. Zielone części porów i szczypiorku dzięki bogactwu luteiny i zeaksantyny, chronią nasz wzrok i wzmacniają organizm w walce z nowotworami. Cebula ponadto naładowana jest siarczkiem diallilu, który to zwiększa wydzielanie enzymów przeciwnowotworowych szczególnie żołądka. Udowodniły to nawet badania, wedle których stan Georgia w USA dzięki dużemu spożyciu cebuli, jest stanem z najmniejszą ilością przypadków zachorowań na ten typ nowotworu.

Pamiętać należy, że to świeże warzywa z tej grupy mają najwięcej fitosubstancji tak dobroczynnych dla nas, szczególnie przy odchudzaniu. Poleca się nawet żucie cebuli, aby wycisnąć z niej jak najwięcej wartości tak cudownie wpływających na nasze zdrowie.

Kilka opcji na zajadanie:

  • idealnym dodatkiem do mięsa, ryb, drobiu czy kanapek będą plastry czerwonej cebuli podsmażone do miękkości na oliwie z oliwek z odrobiną cukru;
  • lubisz faszerowane warzywa? czerwona cebula idealnie się do tego nadaje, wystarczy przygotować doprawiony wedle uznania farsz z ryżu i upiec;
  • pizza cebulowa? zamiast sosu pomidorowego nałóż podsmażoną dymkę i posyp serem;
  • chleb cebulowy – do ciasta dodaj ugotowaną dymkę lub pokrojone pory i posiekany koperek;
  • ziemniaczki inaczej – do tłuczonych wrzuć podsmażone pory i dymkę;
  • sos do sałatek? czemu nie – ugotuj posiekana cebulkę do miękkości, dodaj ocet winny i odrobinę oliwy z oliwek;
  • szukasz oryginalnego dodatku do mięs? Nadziej wydrążone jabłka, ugotowaną czerwoną cebulą i zapiecz.