W końcu po długim zwlekaniu decydujemy się na trening, pełni optymizmu stawiamy sobie poprzeczkę wysoko, przeceniając często swoje możliwości, wychodzimy z siłowni ze straszliwym bólem mięśni. Kolejny poranek daje nam wiele do myślenia, gdyż bolesne zakwasy zniechęcają nas do kolejnych wyzwań, wówczas często odstawiamy strój treningowy do lamusa… Co zatem zrobić, aby zakwasy zniwelować i nie dać się zniechęcić?

 Warto zastanowić się czym tak naprawdę są zakwasy i co je powoduje:
  • Pierwsza teoria mówi, iż bóle mięśni są wywoływane nadmiernym zakwaszeniem na skutek nazbyt forsującego wysiłku – glukoza która dostarcza mięśniom energii jest nazbyt szybko przez nie spalana, co skutkuje bólem.
  • Inną przyczyną są mikrourazy tkanki mięśniowej, powstające podczas używania nadmiernego obciążenia jej poszczególnych partii podczas treningu.

Nie ma jednak wątpliwości, iż bez względu na przyczynę, stan zapalny jaki powstaje na skutek przeciążenia mięśni bywa bardzo uciążliwy.

Co zatem zrobić, aby uleczyć ciało z bolesnych zakwasów?

Pierwszym i najlepszym zarazem sposobem jest kolejny trening! Wiadomo nie chwilę po pierwszym, ale już kolejnego dnia jak najbardziej! Mimo że mięśnie nie są w najlepszej kondycji, warto je rozruszać, gdyż to wspomoże proces regeneracyjny. Ból najlepiej zwalczać bólem, a pomimo, iż brzmi to dosyć dziwnie – naprawdę działa! Nie chodzi jednak o trening w postaci dźwigania ciężarów czy innych forsownych ćwiczeń. Najlepiej postawić na stretching, relaksująca jogę czy łagodny trening kardio.

Stretching jest także szczególnie istotnym elementem walki z zakwasami, który może je znacznie zniwelować jeszcze zanim na dobre się pojawią! Jest nieodłącznym elementem prawidłowego treningu, gdyż prawidłowe rozciągnięcie mięśni po wysiłku pomoże zneutralizować zakwaszenie i  skutecznie zapobiec bólom mięśni. Jeżeli jednak się pojawią stretching będzie doskonałą ulgą dla zmęczonych mięśni.
Po bolesnym w skutkach treningu warto pić duuuużo wody! Jest najlepszym lekiem na zakwasy, gdyż nawadnia nasz organizm i pozwala oczyścić go z toksyn, wśród których znajduje się także kwas mlekowy – winowajca zakwasów.

Doskonałym sposobem jest również sok z wiśni, który za sprawą wielu składników odżywczych, wspomaga mięśnie, działając przeciwzapalnie. Tak załagodzone mięśnie z pewnością szybciej się zregenerują.

Są tacy, którzy twierdzą, iż doskonale na zakwasy działa szklaneczka piwa!
Ponoć jego skład bogaty w składniki, pomaga załagodzić ból, ale jednocześnie zawarty w nim alkohol odwadnia organizm.

Poza nawadnianiem od wewnątrz, doskonałym sposobem na relaks zmęczonych mięśni jest naprzemienny prysznic.
Ciepła i zimna woda masująca obolałe miejsca pomaga odprężyć i rozluźnić zakwaszone mięśnie. Taki prysznic winien trwać dłużej niż zwykle, aby przynieść ulgę.

Innym sposobem, równie przyjemnym co prysznic, jest relaksująca kąpiel w ciepłej wodzie z dodatkiem olejków eterycznych. Taka kąpiel ukoi ciało i umysł. Idealnie jeżeli po takim relaksie możecie pozwolić sobie na delikatny masaż.

Świetnie sprawdzi się także sauna, która poza odprężeniem i załagodzeniem bólu mięśni, pozwoli usunąć toksyny z organizmu.