//Wszystko, co musisz wiedzieć o śniadaniu

Wszystko, co musisz wiedzieć o śniadaniu

Śniadanie nie bez powodu jest nazywane najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Warto zadbać, by było nie tylko smaczne, ale przede wszystkim zdrowe i pożywne. Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Zdrowe śniadanie, czyli jakie?

Wiele osób nie je śniadań w ogóle albo je na śniadanie cokolwiek. Tymczasem śniadanie nie bez powodu nazywane jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To właśnie ono musi zaspokoić głód po długiej przerwie nocnej. Jednocześnie musi zapewnić siły na nadchodzący dzień. O ile głód da się zaspokoić kawą i pączkiem, to wartości odżywczych w takim śniadaniu na pewno nie znajdziemy.

Nieśmiertelna zupa mleczna na śniadanie to niekoniecznie relikt minionych czasów. Wszelkie produkty spożywcze, które mogą poszczycić się wysoką zawartością białka, pozwolą na dłużej zachować uczucie sytości. Ponadto białko aktywizuje procesy metaboliczne, dzięki czemu zachodzą one szybciej. Poza białkiem warto pomyśleć o owocach i warzywach, choćby jako dodatek do kanapek. Codzienna porcja witamin i minerałów pozwala dobrze zacząć dzień. Taki zastrzyk energii na pewno zadziała lepiej niż mała czarna. Ciasta, słodycze, tłuste kiełbasy niekoniecznie muszą zniknąć z diety, ale lepiej, by nie pojawiały się na talerzu codziennie.

Przykładowe zestawy śniadaniowe można znaleźć w artykule: „Fit śniadanie. 5 pomysłów na dobry początek aktywnego dnia”.

Smaczne i zdrowe. Jak to połączyć?

Przekonanie, że wszystko, co zdrowe jest niesmaczne, a wszystko, co smaczne, jest niezdrowe to mit, który należy jak najszybciej obalić. Nie da się ukryć, że obficie posolona jajecznica na bekonie nie będzie najzdrowszym daniem, jednak wystarczy drobna modyfikacja, by zachować równowagę między ulubionymi smakami a byciem fit. Zamiast masła albo oleju roślinnego można do smażenia użyć oliwy z oliwek. Samą jajecznicę bez trudu usmażymy na parze. Sól warto ograniczyć, zatrzymuje wodę w organizmie. Jednak jeśli się przy niej upieramy, można tradycyjną sól kamienną zamienić na morską lub potasową. Śniadanie niekoniecznie musi przybierać postać owsianki lub otrębów, aczkolwiek nawet one mogą być bardzo smacznym daniem, wystarczy dołożyć ulubione owoce. Jeśli lubimy kanapki i nie wyobrażamy sobie śniadania bez tłustej wędliny, pamiętajmy przynajmniej o zastąpieniu jasnego pieczywa ciemnym.

Jaka powinna być wartość kaloryczna śniadania?

To jedno z tych pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większe zapotrzebowanie na energię na pewno ma pracownik fizyczny niż biurowy. Ogólnie mówi się, że śniadanie powinno pokrywać maksymalnie 35% dziennego zapotrzebowania na energię, przy czym to zapotrzebowanie może być bardzo różne. Zależy ono od płci, wieku, wagi, wzrostu, aktywności fizycznej. W internecie dostępne są kalkulatory, dzięki którym można dość precyzyjnie wyliczyć dzienne zapotrzebowanie na kalorie.

By |2018-06-06T22:17:15+00:00Czerwiec 6th, 2018|Ogólny|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment