Coraz krótsze dni i gwałtownie spadające temperatury sprawiają, że większość z nas z trudnością decyduje się na jakąkolwiek aktywność fizyczną. To duży błąd! Nic tak bowiem nie rozgrzewa, nie dodaje energii i wzmacnia odporności jak solidna, regularna dawka ruchu na świeżym powietrzu.

Dla wszystkich tych, którzy nie chcą tracić jesienią formy, przygotowaliśmy kilka wskazówek, które sprawią, że trening będzie jeszcze bardziej wydajny i bezpieczny.

Zanim rozpoczniemy trening, należy zaopatrzyć się w odpowiedni zestaw ubrań do biegania. Ich odpowiedni dobór szczególnie ważny jest właśnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy to narażeni jesteśmy na szczególnie niesprzyjające warunki. Nasz strój powinien składać się z co najmniej dwóch warstw. Okrycie wewnętrzne powinno być wykonane z materiału syntetycznego, takiego jak polipropylen, poliester czy Dri-FIT, który wchłoni pot i utrzyma go z daleka od ciała. Zapomnij więc o bawełnianym podkoszulku – materiał ten utrzymuje wilgoć i narazi cię na wychłodzenie. Zaopatrz się natomiast w komplet bielizny termoaktywnej, która zapewni ci suchość i komfort, a także osłoni najbardziej wrażliwe partie ciała. Specjalną, termoaktywną kolekcję bielizny i ubrań posiada w swojej ofercie sklep internetowy Nike (kolekcja Nike Pro Hyperwarm). Przed zakupem sprawdź koniecznie najnowsze promocje Nike na Kupon.pl.

Zewnętrzną warstwę powinny stanowić ubrania oddychające (z nylonu lub Gore-Tex), które pomogą ci ochronić się przed wiatrem i opadami, jednocześnie utrzymają odpowiedni bilans ciepła i wilgoci. Jeśli na zewnątrz jest bardzo zimno, powinieneś pomyśleć także o środkowej warstwie, która będzie stanowić dodatkową izolację. Świetnie sprawdzi się tu polarowa bluza. Nie zapomnij także o akcesoriach – 30% ciepła z naszego ciała ucieka przez ręce i nogi, a aż 40% przez głowę! Dlatego do absolutnych niezbędników należą ciepłe rękawice, grube, polarowe lub wełniane skarpety oraz czapka. Przy porywistym, zimnym wietrze pomoże nam maska na twarzy lub szalik na ustach, którym ogrzejemy powietrze i ochronimy usta przed popękaniem.

Choć wydaje się to nieprawdopodobne, częstym popełnianym zimą przez biegaczy błędem, jest ubieranie się… za ciepło! W ten sposób nie tylko krępujemy sobie niepotrzebnie ruchy, lecz również sprawiamy, że nasze ciało niemal od razu zaczyna się pocić, a my sami narażamy się na przegrzanie. Pamiętajmy, że organizm w ruchu naturalnie się nagrzewa. Dlatego, zanim zaczniesz bieg, powinieneś czuć lekki powiew chłodu. Ubierz się tak, jakby na zewnątrz było 5 stopni cieplej niż w rzeczywistości.

Biegając po zmroku lub też w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (mgła, intensywny deszcz), koniecznie pamiętajmy również o zadbaniu o naszą widoczność na drodze. Zadbaj o to, by wybrany przez ciebie strój posiadał odblaski. Żywe, neonowe kolory proponowane w strojach sportowych przez większość marek nie są jedynie kwestią mody, lecz również dbałości o bezpieczeństwo.