Bataty są zaliczane do najbogatszych w składniki odżywcze warzyw. Ich pomarańczowy kolor zawdzięczają zawartości karotenoidów tak ważnych dla nas, gdyż główny z nich beta-karoten może zapobiegać niektórym nowotworom i zwyrodnieniu plamki żółtej, jeden batat może dostarczyć prawie 200% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Są także pełne błonnika nierozpuszczalnego, który pomaga przy zaparciach, hemoroidach czy otyłości.

Bataty bogate są także w fitosterole – obniżające cholesterol związki, kwas chlorogenowy – o działaniu antywirusowym i przeciwnowotworowym, kwas kawowy – również zwalczający nowotwory oraz wirusa HIV, a także luteinę i zeaksantynę – barwniki pomagające przeciwdziałać miażdżycy czy chorobom oczu. W batatach znajdziemy również spore pokłady potasu – obniżający ciśnienie krwi, ryzyko choroby wieńcowej czy wylewu, witaminy B6 i C.

Jak zatem przyrządzać te pyszne i zdrowe warzywa? Oto kilka propozycji:

  • rozgniecione ugotowane bataty z odrobiną syropu klonowego są idealne na deser;
  • plasterki ugotowanych batatów są świetnym dodatkiem do kanapek;
  • chipsy z batatów – pokrojone w cienkie plasterki, skropione oliwą i zapieczone – super przekąska ;
  • bataty połącz z ziemniakami pół na pół i zrób puree;
  • połączone z tartym parmezanem, dodadzą charakteru lasagne;
  • starte na surowo dodawaj (jak np. marchewkę) do muffinów i innych wypieków;
  • sałatkę z batatów przyrządzisz dodając do pokrojonych ugotowanych sos z soku z limonki, posiekanych szalotek, szczypty curry i soli.