Awokado owoc to jeden z najbogatszych w składniki produktów, jakie można znaleźć. To element diety, który bez wątpienia należy do niezwykle odżywczych, pełnych witamin i składników mineralnych, a także zdrowych tłuszczy. Jak twierdzą jego entuzjaści zapewnia on długie i zdrowsze życie.

Chociaż awokado zawiera dosyć sporą ilość tłuszczu, nie warto omijać go w codziennej diecie. Ten superfood pełen jest potasu (ma go znacznie więcej niż banan), kwasów tłuszczowych omega-3, a także niezwykle cenną luteinę. Nie da się również ukryć, iż awokado owoc jest bogaty również w niezwykle cenne rodzaje błonnika – rozpuszczalny i nierozpuszczalny.

Co daje nam awokado w codziennej diecie?

  • Pomaga wchłaniać wiele składników odżywczych

Awokado za sprawą bogactwa zdrowych tłuszczy, ułatwia naszemu organizmowi przyswajanie licznych składników rozpuszczalnych w tłuszczach jak witaminy A, K, D oraz E. Te kremowe i niezwykle smakowite owoce dodawane do posiłków pozwolą zyskać więcej witamin z żywności, a bez wplatania tłuszczów do diety nie będziemy w stanie ich wchłonąć.

  • Ma działanie przeciwzapalne

Awokado owoc zawiera cenne fitosterole, karotenoidy – przeciwutleniacze, kwasy tłuszczowe omega-3 i inne składniki, które są skutecznymi środkami przeciwzapalnymi. Jedząc awokado możemy zatem skutecznie zwalczać zapalenia stawów i bóle związane z chorobą zwyrodnieniową stawów, gdyż wspomaga ono syntezę kolagenu, który działa przeciwzapalnie.

  • Zmniejsza ryzyko występowania niektórych nowotworów

Dzięki mieszance właściwości przeciwzapalnych i przeciwutleniających, awokado jest cudownym sposobem na przeciwdziałanie nowotworom w szczególności tym jamy ustnej, skóry czy prostaty. Składniki awokado mogą indukować zatrzymanie cyklu komórkowego, hamują wzrost i indukują apoptozę w komórkach rakowych lub przedrakowych, przez co mogą skutecznie zatrzymywać rozrost komórek nowotworowych. Jedzenie awokado, jest niezwykle pomocne podczas chemioterapii, uzupełniając sporę dozę niezbędnych fitosubstancji, witaminy E czy glutationu.

  • Obniża poziom cholesterolu

Bogactwo dobroczynnych tłuszczów, szczególnie jednonienasyconych, jest skutecznym sposobem na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL. Wysoka zawartość beta-sitosterolu w awokado pomaga zwalczać cholesterol, dlatego jest to owoc często zalecany w dicie dla zdrowia naszego krążenia i serca.

  • Zapewnia zdrowie serca

Jedno i wielonienasycone tłuszcze zawarte w awokado są doskonałe nie tylko dla obniżania poziomu cholesterolu we krwi, ale również wspomagają nasze serce. Wysoka zawartość witaminy B6 czy kwasu foliowego pomaga kontrolować homocysteiny. Awokado w diecie wspomaga również zmniejszanie ryzyka wystąpienie zespołu metabolicznego – objawów, które przyczyniają się do powstawania udaru mózgu, choroby wieńcowej oraz cukrzycy.

  • Wspomaga zdrowie oczu

Porcja awokado to spora dawka luteiny oraz zeaksantyny – składników, które są niezbędne dla zdrowia naszych oczu. Oba te związki karotenoidowe, działają jak przeciwutleniacze zmniejszając ryzyko licznych chorób oczu związanych z wiekiem. Awokado w codziennej diecie, stanowi zatem niezwykły składnik dla zdrowych oczu, chroniący zawłaszcza przed uszkodzeniami przez promienie UV oraz zwyrodnienie plamki żółtej.  Ponadto zdrowe tłuszcze zawarte w awokado, pozwalają organizmowi wchłaniać zarówno luteinę jak zeaksantynę.

  • Ułatwia odchudzanie

Kremowa i super gładka konsystencja awokado, to również mnóstwo błonnika – od 6 do 7 g na połówkę średniej wielkości owocu. Błonnik zaspokaja głód, syci na dłużej i ułatwia wchłanianie licznych składników odżywczych. Za sprawą zdrowych tłuszczy, awokado jest również doskonałym substytutem tłuszczy nasyconych, działa na centrum sytości w mózgu i sprawia, że czujemy się pełni.

Wszystkie te cudowne właściwości (a także wiele innych) jakie niesie ze sobą spożywanie awokado, sprawiają że możemy zachować zdrowie i przedłużyć życie. Nie należy z nim jednak przesadzać – 1/2 owocu dziennie to porcja idealna dla zapewnienia sobie maksimum korzyści z jego spożycia.