Antyoksydanty to zbiorcza nazwa dla grupy składników takich jak: beta-karoten, witamina C oraz E, minerały jak selen oraz nutraceutyki. Znaleźć je można w warzywach i owocach, orzechach, pełnych ziarnach zbóż, olejach roślinnych, nasionach fasoli czy ciecierzycy.

Osoby, które intensywnie trenują podnoszą tym samym poziom wolnych rodników, które niestety są szkodliwe. Pokrótce wolne rodniki są destrukcyjnymi cząsteczkami, które są stale budowane przez komórki w przemianach metabolicznych. Ograniczone ich ilości nie są szkodliwe, jednak przy większym ich stężeniu mogą wywołać miażdżycę, skrzepy, zawały serca czy zwiększyć ryzyko nowotworów. Posądza się je także o tzw. zakwasy (bolesność mięśni) po treningu. Stąd antyoksydanty, które mogą je zwalczać są tak ważne.

W związku z podwyższonym stresem oksydacyjnym organizm człowieka wytwarza większą ilość enzymów antyoksydacyjnych, niemniej dostarczenie ich większej ilości z pożywienia lub suplementów jest wielkim wsparciem dla naszego organizmu.

Uniwersyteccy badacze z Bostonu po przetestowaniu zdolności zwalczania wolnych rodników przez rozmaite warzywa i owoce stworzyli listę tych, o największej „mocy” ORAC(Oxygen Radical Absorbance Capacity – zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu). Wśród nich znalazły sie min. suszone śliwki i rodzynki, jagody, jeżyny, truskawki czy maliny, a spośród warzyw – kapusta włoska, szpinak, brukselka, kiełki lucerny, brokuły czy buraki ćwikłowe.