Aminokwasy są najmniejszymi komponentami białek. Są wykorzystywane do naprawiania tkanki mięśniowej i łącznej, z krórej wykonany jest w większości nasz układ ruchu. Aminokwasy, które są dostarczane z pożywienia to aminokwasy egzogenne, natomiast reszta aminokwasów wytwarzana jest dzięki podaży protein. Wszystkie spośród 8 aminokwasów egzogennych muszą być obecne, aby nasze ciało mogło odpowiednio wykorzystywać aminokwasy. Produkty sojowe oraz produkty pochodzenia zwierzęcego posiadają odpowiednie spektrum aminokwasów, a także produkty pełnowartościowe takie jak rośliny strączkowe, nasiona i orzechy. Główną zasadą jest łączenie białek pochodzenia roślinnego, aby uzyskać wyższą ogólną pulę aminokwasów, dla przykładu: ryż z soczewicą, tosty z pastą fasolową, chleb z masłem orzechowym.

Najlepsze źródła aminokwasów

Większość naszego zapotrzebowania na białko powinniśmy uzupełniać z produktów spożywczych, a nie z suplementów diety. Źródła białka pochodzenia zwierzęcego, takie jak: drób, ryby, mięso, nabiał i jaja mają znacznie większą wartość biologiczną niż białka roślinne, których źródłem jest: soja, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy oraz produkty zbożowe.

Dzięki dostarczaniu mieszanki białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego uzyskamy odpowiedni bilans aminokwasów, jak również wiele innych składników odżywczych, takich jak: błonnik, witaminy, minerały i węglowodany. Najlepiej celować w chude źródła bałek takie jak: drób bez skóry, nasiona roślin strączkowych oraz niskotłuszczowe produkty mleczne.