Przyszły takie czasy, że niemal każdy boryka się z jakimś alergicznym uczuleniem. Alergie i astma towarzyszą nam niczym mroczna zmora, skutecznie zatruwając życie. A to uczulenie na pyłki, a to jakieś pokarmy… Do tego gdy problemy z astmą, przez którą nieraz naprawdę ciężko złapać oddech – dosłownie.

Co zrobić by pomóc poprzez dietę naszemu organizmowi poradzić sobie z tą niespecyficzną reakcją układu odpornościowego na różnorakie substancje jaką są alergie oraz przewlekłą chorobą dolnych dróg oddechowych – astmą?

Najrozsądniej jest sięgnąć po dietę nisko tłuszczową, bogatą w owoce i warzywa, która jest uważana za najzdrowszą dla układu oddechowego.

Składniki jakie niewątpliwie wpływają korzystnie na osoby mające skłonności do alergii oraz astmę to przede wszystkim kwercetyna – flawonoid hamujący wydzielanie histaminy oraz o działaniu przeciwzapalnym. Znaleźć ją można w czerwonej cebuli, jabłkach, owocach leśnych czy wiśniach i czereśniach.

Kolejnym składnikiem jest magnez, który to rozluźnia mięśnie oddechowe, może redukować stany zapalne – obfitują w niego amarantus, awokado, kwinoa czy pestki słonecznika.

Innym istotnym pomocnikiem jest selen – silny przeciwutleniacz, który współgrając z witaminą E, chroni przed wolnymi rodnikami (ważny dla kondycji błon śluzowych układu oddechowego), astmatycy często mają bardzo niski poziom tego pierwiastka. Można go znaleźć w orzechach brazylijskich, ostrygach, pestkach słonecznika oraz rybach.

Witamina C również dzięki swoim właściwościom ochronnym płuc przed zanieczyszczeniami wzmagającymi objawy astmy bardzo pomaga w schorzeniach dróg oddechowych, a znaleźć ją można w brokułach, owocach cytrusowych, papryce bądź truskawkach.