Wiosna w pełni, a my budzimy się gdyż w końcu nadszedł najwyższy czas aby zadbać o nasze ciała przed wskoczeniem w bikini.. Pierwsze co robimy to z reguły małe rozeznanie, czyli co możemy zrobić, aby szybko i skutecznie pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Szukamy zatem porad i wskazówek, z nadzieją, że pomogą nam spalić nieco sadełka.

Przeglądając mnóstwo publikacji, nie jesteśmy w stanie ocenić co będzie odpowiednie w naszym indywidualnym przypadku. Jedno jest jednak pewne – istnieje 5 podstawowych elementów, które musi spełnić dobra dieta:

  • zapewnić odpowiednie „paliwo” dla funkcjonowania naszego ciała
  • powinna być wolna od nadmiaru toksyn, które zanieczyszczają nasz organizm
  • zawierać bogactwo substancji odżywczych niezbędnych dla wszystkich komórek naszego ciała
  • dodawać energii naszemu mózgowi, gdyż odchudzanie nie odbywać się kosztem tej strategicznej części naszego ciała
  • a także – najważniejsze – powinna nieść zadowolenie, zarówno z efektów jak i z samego jej stosowania!

Satysfakcja, to jedno ze słów które wiąże się z dietą. Faktem jest, iż wiele planów dietetycznych które chcemy zrealizować nie wypala. Często zwyczajnie nie potrafimy wytrwać, albo efekty nie są aż tak spektakularne jakich oczekiwaliśmy.. Zanim zatem przejdziemy na dietę, warto zweryfikować kilka mitów odnoszących się do wielu diet, co być może sprawi, że rezultaty w końcu będą satysfakcjonujące.

Mit 1 – Jeżeli nie tracisz na wadze, widocznie nie starasz się wystarczająco!

Uważa się, iż kluczem do sukcesu przy odchudzaniu są wyrzeczenia i unikanie przejadania się za pomocą niekończących się zapasów siły woli.. Często jednak może jej zabraknąć, co powoduje podjadanie i rezygnacja. Faktem jest jednak, iż w diecie nie chodzi o wieczna walkę ze sobą. Ważne jest, aby nastawić się tak, by każdy wybór produktów które zjadamy był dla nas satysfakcjonujący. Warto zatem zjadać produkty bogate w zdrowe tłuszcze, a także takie które pomimo większej ilości kalorii sycą na dłużej, a my nie odczuwamy potrzeby podjadania! Siła woli nie jest niezbędna, gdy nie czujemy głodu, nie musimy ze sobą tak walczyć..

Mit 2 – Nie jesteś głodny, tak jak Ci się wydaje..

Rozmawiając z dowolnie wybraną osobą, która aktualnie jest na diecie, w 99% możemy usłyszeć – „Jestem taki głodny”. Czy to możliwe? Cóż wielu z nas myli często uczucie głodu z zachcianką, jemy także z nudów. Jedząc jednak syte i pożywne posiłki, taki „urojony” głód można zwalczyć.

Mit 3 – Żywność nisko-tłuszczowa jest najlepszym wyborem podczas odchudzania.

Ostatnimi laty żywność o niskiej zawartości tłuszczu czy beztłuszczowa stała się niezwykle popularna. Wielu z nas będących na niekończących się dietach, wybieramy właśnie te wersje light, które bądźmy szczerzy często nie smakują już tak dobrze jak ich pełnowartościowi odpowiednicy. Stawiając na nie za często doprowadzamy do sytuacji w których zaczynamy dojadać, gdyż dopadają nas ataki głodu. Ponadto wersje lżejsze wielu produktów są często tylko lekkie pod względem tłuszczu, który zastępowany jest np. cukrami. Czytajmy zatem etykiety i wybierajmy produkty mniej tłuste, ale takie które nam smakują i sycą. Decydując się na dietę, nie możemy bowiem stale sobie odpuszczać, gdyż wówczas rezultaty będą mizerne, a nawet odwrotne do zamierzonych!

Mit 4 – Jedząc tłuszcz nabierzesz tłuszczu.

Słysząc samo słowo – tłuszcz – myślisz nie dobrze.. Czyż nie? Nasz organizm potrzebuje jednak tłuszczy, które są budulcem ścian komórkowych i potrzebne naszym hormonom, szczególnie tych odpowiedzialnych za płodność, amortyzację czy regulację temperatury ciała. Dodatkowo wiele witamin, aby zostały prawidłowo wchłonięte do organizmu potrzebują do tego właśnie tłuszczy! Ot choćby witamina K, D czy E. Wybierać zatem należy te zdrowe tłuszcze jak np. w rybach morskich czy ot choćby awokado.

Mit 5 – Obniżanie kaloryczności najlepszym sposobem na chudnięcie.

Wielu dietetyków stawia, na odchudzanie pod katem liczenia kalorii spalanych przez organizm a dostarczanych z zewnątrz. Problem jednak polega na tym, iż najważniejsze jest dostarczenie odpowiedniej ilości energii, która odżywi nasze ciało i umysł. Dodatkowo ponad połowa kalorii, potrzebna naszemu ciału na codzień uzależniona jest od wielu czynników, które nie są łatwe do określenia jak regularność i siła oddechu, sen, wysokość nad poziomem morza, na jakiej się znajdujemy czy nawet temperatura w pomieszczeniach w których przebywamy. Podsumowując – ilość kalorii, którą spożywamy, a którą zużywamy jest bardzo zróżnicowana w zależności od tryby życia i wielu innych czynników. Najważniejsze jest to aby odżywiać się zdrowo, aby czuć się dobrze, a to uzyskać można jedynie przez dostarczenie odpowiednio zbilansowanych, często również wysoko kalorycznych posiłków.

Mit 6 – Musisz dużo ćwiczyć aby schudnąć!

Aktywny tryb życia jest bardzo ważny, zarówno dla naszego zdrowia, jak i dla uzyskania efektów w odchudzaniu. Jednak nadmiar treningów, który zaczyna być bolesny, zamiast pomóc może zaszkodzić. Na skutek aktywności podnosi się poziom kortyzolu w naszym organizmie, a hormon ten tłumi układ odpornościowy. Dodatkowo może szkodzić budowie kości oraz podnosić poziom cukru we krwi.  Dużo ćwicząc trzeba zatem odpowiednio się odżywiać i dbać o dostarczenie składników, które wspomogą nasz organizm w nadmiernym wysiłku. Chcąc jedynie zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów, nie musimy stać się demonami sportu, wystarczy regularna aktywność kilka razy w tygodniu, najlepiej w postaci ulubionej przez nasz formy sportu – w końcu ma nam to sprawiać przyjemność i dać zadowolenie!