W życiu warto się czasami trzymać jakichś zasad. Szczególnie jeśli chodzi o nasze zdrowie. Stąd zasada 5 porcji warzyw i owoców dziennie to prosta w praktyce do spełnienia zasada, która przynosi naprawdę duże korzyści dla naszej formy i zdrowia.

 Świeżo wyciśnięty sok owocowy to dobre źródło witaminy C, a jedna szklanka może pokryć nawet połowę dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik odżywczy. Sok pity do śniadania pomoże dodatkowo przyswoić żelazo zawarte w płatkach śniadaniowych. Idealnie też jest jako przekąski zjadać np. jabłko, pomarańczę, a do posiłków bez warzyw warto dorzucić sałatkę.

 Skoro zatem dietetycy zalecają te 5 porcji warzyw i owoców dziennie warto określić co to tak właściwie jest ta porcja. Otóż porcja owoców to na przykład 3 łyżki małych owoców jagodowych np. malin, łyżka suszonych owoców jak rodzynki, 2 małe owoce np. kiwi czy mandarynka, 1 duży owoc jak jabłko, pomarańcza, gruszka czy banan, połówka mango lub awokado. Porcja warzyw to np. 3 łyżki warzyw z puszki (bez dodatku soli lub cukru) jak groszek, mrożonych lub świeżych czy też miseczka sałatki. Ziemniaków nie należy dodawać do grupy warzyw gdyż zalicza się je jako węglowodany. Soki warzywne czy owocowe liczyć należy maksymalnie jako jedna porcja dziennie.